Noodzaak

< Voorwaar, Hij heeft jullie het kadaver en het bloed en het vlees van het varken en hetgeen waarover anders dan (de Naam van) Allah afgeroepen is verboden. En wie ertoe genoodzaakt is, zonder begeerte en zonder overdrijving: voorwaar, Allah is dan Vergevensgezind, Meest Barmhartig. > Q.16:115

 

Allah Beoordeelt mensen niet op basis van zijn gedachte

De boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd < Allah beoordeelt de mensen niet voor hetgeen ze zeggen in hun diepste binnenste, zolang ze het niet onthullen of het niet uitvoeren. > Overgeleverd door Al-Bukhari no. 5269 en Muslim no. 127

 

Rampen zijn eigen schuld

< En er treft jullie geen ramp, of het is vanwege wat jullie handen hebben verricht, maar Hij vergeeft veel. > Q. 42:30

 

De Profeten

< De profeten zijn elkanders broers. De moeders van de profeten verschillen. De vaders zijn echter net als broers van elkaar. Hun godsdienst is ook hetzelfde. > Door Al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud

 

Niemand kan een zonde van een ander op zich nemen

< Een buitenechtelijk kind draag niet de verantwoordelijkheid van zijn ouders. Niemand kan de zonde van een ander op zich nemen. > Door Raamuz

 

Partijen

< Voorwaar, degenen die hun godsdienst opsplitsen en tot partijen werden, jij (Muhammed) bentin niets verantwoordelijk voor hen, hun kwestie rust slechts bij Allah. Vervolgens zal Hij hun berichten over wat zij plachten te doen. > Q.6:159

 

Perfectie van het heelal

Zon en de man

< En Hij maakte voor jullie de zon en de maan dienstbaar, die onophoudelijk (draaien in hun baarm). En Hij maakte voor jullie de nacht en dag dienstbaar. > Q. 14:33

 

De nacht en de dag zijn tekens van Allah

< En Wij hebben de nacht en de dag tot twee Tekenen gemaakt. En het Teken van de Nacht hebben Wij donker gemaakt en het Teken van de dag hebben Wij verlichtend gemaakt opdat jullie de gunst van jullie Heer zoeken en opdat jullie de jaartelling en de berekening ervan kennen. En alle zaken hebben wij met een duidelijke uitleg uiteengezet. > Q. 17:12

 

Sharia

Oog om oog

< En Wij hebben daarin voor hen voorgeschreven: dat een ziel voor een ziel , een oog voor een oog, een neus voor een neus, een oor voor een oor, een tand voor een tand (vergolden wordt), en bij wonden geldt (ook) vergelding (Qishash). En wie het kwijtscheld: het is voor hem een uitwissing (van zijn zonden). En wie niet oordeelt met wat Allah neergezonden heeft: zij zijn het die de onrechtvaardigen zijn! > Q. 5:45

 

Mate van bestraffing

< En wanneer jullie bestraffen, bestraft dan in overeenstemming met wat jullie aangedaan is. Maar als jullie geduldig zijn is dat zeker beter voor de geduldigen. > Q. 16:126

 

Slaap

< Hij (Allah) is degene die jullie (zielen) in de nacht wegneemt en Hij weet wat jullie gedurende de dag verricht hebben: Hij doet jullie er weer in ontwaken opdat een vastgestelde periode vervuld wordt, daarna is jullie terugkeer tot Hem. Hij zal jullie dan op de hoogte brengen van wat jullie plachten te doen. > Q. 6:60

 

Tijd voor dit en dat

Hanzala zei < Abu Bakr ontmoette me en vroeg < Hoe gaat het met jou? Hamzalah? < Ik antwoordde < `Hanzalah is een hypocriet geworden > Hij zei < Subhanna Allah! Wat zeg je nu? > Ik antwoordde < Wanneer we bij Allah`s boodschapper zijn, spreekt hij over het vuur en de gaarde, op zo`manier, dat wij het voor ons zien. Maar als we het gezelschap van de profeet verlaten en ons met vrouw en kinderen bezighouden, of als we ons om onze bezittingen bekommeren, dan vergaten wij veel > Abu Bakr zei < Bij Allah! mij overkomt hetzelfde. > Toen wij samen op bezoek gegaan bij de boodschapper van Allah en ik zei < O boodschapper van Allah, Hanzalah is een hypocriet geworden > Hij vroeg < Hoe dat zo? > Ik antwoordde < O, boodschapper van Allah, als we bij u zijn, spreekt u over het vuur en gaarde, tot wij het voor ons zien. Dan gaan we en houden ons met vrouw en kinderen bezig, en bekommeren ons om onze bezittingen, en we vergeten veel. > Toen zei de boodschapper van Allah < Bij hem in Wiens hand mijn ziel is, als je op hetzelfde niveau bleef als je met mij was, in het gedenken van Allah, dan zouden de engelen je hand schudden als je rustte of als je rondliep, maar O Hanzalah, er is een tijd (voor dit) en een tijd (voor dat), en hij herhaalde deze zin driemaal. > Overgeleverd door Muslim

 

Voltooiing islam

"Nu heb Ik uw godsdienst voor u vervolmaakt en heb ik Mijn gunsten aan u voltooid en 'Islam" verkozen als uw godsdienst". (Q 5/4)

 

Zabur

< En vóór jou (O Muhammed) zonden Wij slechts mannen aan wie Wij openbaarden; vraag het dat aan de bezitters van de kennis, indien jullie het niet weten. (Wij zonden hen) met duidelijke (Tekenen) en de ZAbur. En Wij deden aan jou de Vermaning (de Koran) neerdalen om aan de mensen duidelijk te maken wat aan hen neergezonden is. En hopelijk zullen zij nadenken. > Q. 16:43