Allah maakt het ons makkelijk

< Allah heeft het gemakkelijke met jullie voor, en Hij wil voor jullie de dingen (absoluut) niet bemoeilijken. > Q. 2:185

 

(Te veel) Vragen naar verboden zaken

Abu Hurayra r.a. berichtte dat de profeet s.a.w.s. heeft gezegd < Bespaar mij (jullie vragen), dan zal ik jullie (extra verplichtingen) besparen. Waarlijk, de mensen vóór jullie zijn venietigd omdat ze teveel vragen stelden en vervolgens hun profeten ongehoorzaam waren. Als ik jullie beveel iets te doen, doe dan zoveel als je kan. En als ik jullie verbied iets te doen, doe het dan niet. > Door Muslim e.a.

 

Raadpleeg je hart

Overgeleverd van Vabise bin Mabed r.a. < Op een dag ging ik naar de boodschapper van Allah s.a.w.s. hij zei < Je bent gekomen om mij over het goede te vragen, niet waar? > ik zei < Ja > Toen zei hij < Raadpleeg je hart. Het goede is datgene waar je hart en je nefs vrede mee hebben. Een zonde is datgene wat onrust in je hart en nefs veroorzaakt. Ook al hebben mensen jou fatwa`s gegeven, weet dat dit zo is. > Door Ahmed bin Hanbel, 4/228.

 

Hij staat hun de goede dingen toe en hij verbiedt hun de slechte dingen

< (Zij zijn) degenen die de boodschapper van Allah volgen, de ongeletterde profeet waarover bij hen, in de Taurat en in de Indjil, geschreven is. Hij beveelt hun het behoorlijke en verbiedt hun het verwerpelijke, en hij staat hun de goede dingen toe en hij verbiedt hun de slechte dingen. En hij bevrijdt hun van hun lasten en van de boeien die op hen rustten. Degene die hem geloven, hem bijstaan en hem helpen en die het Licht (de Qoran) volgen dat met hem is neergezonden, zij zijn degenen die welslagen. > Q. 7:157

 

Tussen Halal(toegestaan) en Haram(verboden)

Noe`man ibn Bashier verhaalt dat hij de Boodschapper van Allah hoorde zeggen < Voorwaar, wat Halal is, is duidelijk en ook wat Haram is, is duidelijk en tussen de twee is er hetgeen twijfelachtig is en waar de meeste mensen zich niet van bewust zijn. Hij die zich verre van het twijfelachtige houdt, stelt zijn geloof en zijn eer veilig. Degene die zich op het twijfelaachtige gebied begeeft, begeeft zich naar Haram, zoals schaapherder die zijn kudde in de nabijheid van een verboden weide laat grazen het risico loopt dat sommige van zijn schapen naar de weide afdwalen. Weet dat iedere koning een weide heeft. Let op, de weide van Allah is wat Hij verboden heeft. Let op! in het lichaam is er een klomp vlees, en wanneer die goed, is het hele lichaam goed; en wanneer die bedorven is, is het hele lichaam bedorven: dat is het hart. > Door Bukhari en Muslim

 

Ontoerekenbare personen

`Ali en ibn `Omar berichtten dat de profeet s.a.w.s. zei < De pen (van toerekenbaarheid) geldt niet voor drie personen: een persoon die slaapt totdat hij wakker wordt, een kind totdat hij de volwassenheid (of puberteit) bereikt en een krangzinnige totdat hij zijn gezond verstand terugkrijgt. > Door Ahmed, At-Tirmidhi e.a. door Al-albaanie geklasserd als betrouwbaar (Irwaa` oel-Khaliel nr 297 & Sahieh oel-Djaami` nr 3512-3514

 

Kansspellen, wijn en afgodsbeelden

< O, jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokken en de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn slechts onreinheden[1] die tot het werk van de Satan behoren, vermijdt deze (zaken) dus. Hopelijk zullen jullie welslagen! > Q.5:90 [1]Dit Vers heft de wettelijke status van Allah andere Verzen in de Koran over het drinken van alcohol op. Ba de openbaring van dit Vers was het drinken van alcohol Haram, verboden. Alle soorten van gokken zijn verboden.

 

Fraude

Op valse wijze inkomen verkrijgen

< O jullie die geloven, eet niet van elkaars eigendommen op valse wijze[1], (eet) slechts door handel met wederzijdse overeenstemming. En doodt elkaar niet. Voorwaar, Allah is voor jullie Meest Barmhartig. > Q4:29

[1]Uit dit Vers kunnen wij het volgende concluderen: a) een verbod op het valse wijze verkrijgen van geld, zoals door corruptie, neptisme, uitkerings- en belastingfraude, machtsmisbruik, smeergeld, vervalsing etc.; b) handel drijven is toegestaan, muts op een eerlijke wijze.

 

Alcohol

Deelnemen aan het proces alcohol

De boodschapper van Allah s.a.w.s. heeft gezegd: < Als iemand druiven opslaat tijdens de oogst en ze vasthoudt om ze aan christenen en joden of aan iemand anders (zelfs als het een moslim is) te verkopen, die er wijn van maakt, dan springt hij met zijn ogen open in het vuur. > Overgeleverd door al-Tabarani in Al-Aswad, en door al-Hafiz in Bulugh al-Maram

 

Alcohol niet als cadeau of als verkoopproduct

Er is overgeleverd, dat een man een mand met wijn naar de profeet s.a.w.s. als cadeau bracht. De profeet zei, dat Allah het verboden had. < kan ik het niet verkopen vroeg de man. < Degene die het verbod op drinken heeft ingesteld heeft de verkoop ervan ook verboden > antwoordde de profeet . < Kan ik het niet aan een jood cadeau geven? > vroeg de man. < Degene Die het verboden heeft, heeft het ook als cadeau aan een jood verboden > zei de profeet. < Wat moet ik er dan mee doen? > vroeg de man. < Giet het over de grond uit. > antwoordde de profeet. > bron: 'Halal en Haram' blz. 88-89 door Yusuf Qardawi

 

Niet aan een tafel zitten waar alcohol bevindt

`Omar vertelde dat hij de boodschapper van Allah s.a.w.s had horen zeggen < Iedereen die in Allah en de laatste dag gelooft, mag niet aan een tafel zitten, waar alcohol gedronken wordt. >

 

Nut van wijn en kansspellen maar nadeel is groter

< Zij vragen jou over de wijn en het kansspel. Zeg < In beide is grote zonde en nut voor de mensen, maar de zonde in beide is groter dan hun nut. > En zij vragen jou wat zij aan bijdragen moeten geven. Zeg < Wat jullie kunnen missen. > Zo maakt Allah voor jullie de Tekenen duidelijk hopelijk zullen jullie nadenken. > Q. 2: 291

 

Bijgeloof zijn leugens

< Allah heeft (geen bijgeloof) ingesteld zoals Bahirah, en Sa`ibah; Washilah en Ham[1];maar het zijn degenen die ongelovig zijn, die over Allah leugens verzinnen en de meesten van hen begrijpen het niet > Q. 5:103

[1]Bahirah: Een vrouwtjeskameel met vijf nakomelingen werd, als het laatste een mannetje was, in het oor gesneden en losgelaten. Sa`ibah: na een veilige reis of genezing van ziekte liet men als inlossing van een belofte zijn vrouwtjeskameel los. Washilah: bij een schaap met een tweeling (man en vrouw) wed het mannetje als afgod bestemd. Ham: na tien nakomelingen liet met de verwekkende kameel los.

 

Bijgeloof is shirk, onvergevelijk

Zaynab r.a. de vrouw van ibn Mas`oed r.a., overleverde dat ibn Mas`oed r.a. zag dat er een touwtje om haar nek zat, waarop hij haar vroeg < Wat is dat? > Zij antwoordde < Het is een touwtje waarop een ruqyah voor mij werd gedaan. > Hij trok het van haar nek af en zei < De familieden van ibn Mas`oed r.a. hebben geen behoefte aan shirk. Voorzeker, ik heb de boodschapper van Allah s.a.w.s. horen zeggen < Waarlijk (onjuiste ruqyah, amuletten en tiwalahs zijn duidelijk shirk. > overgeleverd door Abu Dawud. Door Al-Albanie geklasseerd als betrouwbaar (As-Sahiehah nr 2979 & Sahieh oet-Targhieb wat-Targhieb nr 3457.

 

Uiterlijk vertoon

Daden verrichten voor een ander dan Allah

Er is overgeleverd dat de boodschapper van Allah s.a.w.s. gezegd heeft: < Wie daden verricht om zich te laten gelden en om een goede naam te krijgen is te vergelijken met iemand die zijn zak met keien gevuld heeft en ermee naar de markt ging om ze daar in te ruilen. Zodra hij zijn zak opendeed voor de kopen, vonden ze er enkel keien in en werd hij ermee in zijn gezicht geslagen. In werkelijkheid haalde hij geen enkel voordeel uit zijn zak, behalve dan wat de mensen vanaf dan over hem zouden denken! Zo is ook degene die handelt uit uiterlijk vertoon: hij zal geen enkel voordeel halen uit zijn daden, behalve wat de mensen over hem zullen zeggen en hij zal geen enkele beloning krijgen op de Laatste Dag. > Ibn Hajar al `Asqalani heeft in zijn boek < Al Zawajir > gezegd dat het niet om een hadith ging maar om een wijsheid ( < hikma > )

 

Daden met de verkeerde intentie zijn niets waard

Allah zegt: < En Wij zullen Ons wenden tot de daden die zij hebben verricht en Wij zullen die tot verstrooid stof maken. >

Q. 25:23)

 

Gebed verrichten met de verkeerde intentie

Wee de verrichters van het gebed. Degenen die onachtzaam zijn met hun gebed. Degenen die er een vertoning van maken… > Q. 107:4-7