Onderwerpen
Verhalen
Grote zonden
Quran
Blog van augustus is online
Site overzicht
Blog 4, Augustus 2013; Akide, de fundamenten van het geloof
<---> Blog 3, Juli 2013; Leerscholen in meer detail
De eerste leerschool <---> Blog 2, Juni 2013; Leerscholen (Mezheb) in de islamitische gemeenschap.
Een geleerde zei eens: "Iedereen heeft een islam in zijn hoofd, maar is dat de islam van Allah?" Tijdens het leven van de profeten was het eenvoudig, wilde je de islam leren? dan bezocht je een van de profeten. Zelfs het praktiseren van de islam ten tijde van de metgezellen van de profeten was eenvoudig, wilde je de islam leren? bezocht je de metgezellen. Maar, na iedere generatie werd het lastiger; geleerden overlijden en onwetende mooipraters nemen hun plaatsen in, nieuwe problemen doen zich voor en nog meer meningsverschillen. Wat is de juiste islam, zijn er meerdere varianten mogelijk, welke zijn goed en welke vals?
Iedere moslim die oprecht opzoek is naar het juiste pad, de juiste islam, verricht op zijn minst het vijfmaal daags gebed waarin hij in iedere recitatie van sura Fatiha Allah vraagt om geleid te worden:
"Leid ons op het Rechte Pad. Het Pad van degenen aan wie U Uw Gunst geschonken hebt, niet (het pad) van degenen die door (uw) Toorn getroffen zijn, noch dat van de dwalenden." (Quran 1:6-7). Allah heeft via de profeet Muhammed v.z.m.h. in het leven van moslims het streven naar de juiste islam verankerd. Daarnaast laat Allah zien dat er ware en valse paden zijn en dat het de zaak van de moslim zelf is om het juiste pad te kiezen.
Enkel kennis opdoen over de islam zonder de oprechte intentie om dit pad te bewandelen zal voor de leerling geen voordeel in het hiernamaals opleveren. Er zijn velen die de islam bestuderen slechts als een verdienste (als beroep), als hobby of om anderen monddood te maken. Zolang zij de tevredenheid van Allah niet zoeken zullen zij slechts feitenkennis op doen die het hart niet zal bereiken. Daarentegen, zijn er mensen met slechts beperkte kennis van de islam, maar wel oprecht de tevredenheid van Allah zoeken. Hierover zegt de profeet v.z.m.h.:
"Eenieder voor wie Allah het goede wenst, geeft Hij de figh (het ware begrip) van de religie." (Bukhari en Tirmidhi) Er vanuit gaande dat de Quran, het Woord van Allah de Alwetende, de beste leiding is voor mensen dient degene die het juiste pad volgt zichzelf te vormen naar de Quran. Degene die deze Quran het beste heeft begrepen en onderwezen is natuurlijk de profeet v.z.m.h. zelf. Zijn vrouw heeft ook gezegd dat zijn karakter in overeenstemming was met de Quran (in een hadith overgeleverd door Muslim en Abu Dawud). Om te voorkomen dat we de islam naar onze eigen begeerten vormen, dient iedere moslim het leven van de profeet als referentie te nemen. Bij iedere stap van een moslim moet hij zichzelf dus in ieder geval de volgende vragen stellen: "Hoe deed de profeet het en wat zou hij doen in deze situatie?"
In de oprechte zoektocht naar de juiste islam komt men zeker achter de onevenaarbare karakter van de profeet. Vanzelfsprekend zegt Allah hierover:
"Voorzeker, de Boodschapper van Allah is voor jullie een goed voorbeeld: voor wie op (de beloning van) Allah en het Hiernamaals hoopt, en voor wie Allah veelvuldig gedenkt." (Quran 33:21) Een goed karakter beperkt zich niet tot de belevingswereld van de persoon zelf, maar heeft een relatie met de gehele schepping en de Schepper. 'Goed' zijn c.q. gedragen vanwege het respect voor leven is niets waard zolang de Gever van het leven niet wordt gerespecteerd (zie Quran 25:77). Liefde en erkenning eisen enkel om het feit dat een persoon bestaat ongeacht zijn daden, overtuiging of intenties is onverantwoord. Door Allah, de Schepper, te aanbidden is het karakter van de profeet uitmuntend, niet andersom. Hij v.z.m.h. heeft zelf gezegd:
"Voorzeker, ik ben alleen gestuurd om de meest nobele karaktereigenschappen te vervolmaken." (Bukhari) <---> Blog 1, Mei 2013; Kennis in de ogen van Imam al-Ghazali Abu
Hamid ibn Muhammad al-Ghazālīis 1058 geboren te Toes, Khorasan en stierf 19 december 1111.
Christelijke leiders die bang waren dat hun volgelingen kennis zouden
maken met de ware islam veranderden de Arabisch klinkende naam
al-Ghazali naar Algazel. Imam
Ghazali was verbonden aan de universiteit Nizamiye in Bagdad, waar
hij in 1091 rector van werd. Hij schreef boeken over felsefe
(filosofie), kelam (theologische argumenten) en Fikh (islamitische
regelgeving). Hij was van mening dat mensen hun intellect allereerst
moesten gebruiken om het bestaan te bestuderen. Volgens Ghazali is al
het bestaan te verklaren middels de islam. Het bestaan opdelen in
fragmenten om kleine onderdelen ervan te bestuderen zonder kennis te
hebben van het grote geheel, de islam, is verspilde moeite. Nadat
imam Ghazali zich de belangrijkste werken eigen had gemaakt en de
hoogst mogelijke positie wat betreft geleerdheid bekleedde viel hij
in een depressie. Hij realiseerde zich dat hij kennis had over Allah,
maar Hem niet werkelijk kende. Tot deze periode had hij erg veel
kritiek op het soefisme. Volgens Ghazali streefden soefisten naar
nabijheid bij Allah, terwijl zij zich volgens Ghazali beter konden
richten op kennis. In
deze blog is het eerste hoofdstuk van deel een van zijn bekendstewerk Zijn boek Ihya'u ulumiddin (De
herleving van de religieuze wetenschappen gebruikt. De
profeet v.z.m.h. zei: "Kennis opdoen is voor iedere moslim een
verplichting." (Ibn Mace, via Hz. Enes) Imam
Ghazali specificeert en prioriteert soorten kennis die hij verplicht
moet opdoen. Vele geleerden van mening dat 'kennis' in de
bovenstaande hadith enkel religieuze kennis betreft, omdat alle
andere soorten kennis voortvloeit uit de religie. Allah zegt over de
geleerden: "En
het past de gelovigen niet dat zij allen (ten strijde) uitrukken.
Waarom rukt niet van elke groep een aantal uit, opdat zij (de
achtergeblevenen) begrip verkrijgen over de godsdienst, zodat zij hun
volk zullen waarschuwen wanneer het tot hen is teruggekeerd. Hopelijk
zullen zij zichzelf behoeden." (Q. 9:122) Allah
adviseert de gelovigen om de geleerden niet het slagveld op te
sturen, om te voorkomen dat zij samen met hun kennis eindigen op het
slagveld. De kennis in de hadith betreft de meest belangrijke kennis
die de mensheid kent, namelijk de kennis die minimaal nodig is om de
islam te accepteren. Hierna zal kennis zich vertakken in vele
optionele en andere verplichte takken van kennis. In eerste instantie
is iemand enkel verplicht de kennis op te doen om de islam te
accepteren. Na het accepteren van de islam is het een verplichting
geworden om kennis op te doen over de salaat voordat de tijd voor het
salaat verstrijkt. Vervolgens is het voor hem verplicht geworden om
kennis op te doen over het vasten in de maand Ramadan voordat de
betreffende maand is aangebroken, etc. De profeet v.z.m.h. maakt dit
duidelijk in de volgende overlevering: Er
is de profeet v.z.m.h. gevraagd naar de beste, de meest hoogwaardige
daad, waarop hij antwoordde: "Het kennen van Allah, die Aziz (de
meest Krachtige) en Celîl (de Sublieme) is." "Over welke
kennis heeft u het over?" vroegen de metgezellen. "Het
kennen van Allah Die los staat van onvolkomenheid en verfraaid is met
perfectie." zei de profeet v.z.m.h. en op het moment dat de
metgezellen vroegen: "O boodschapper van Allah, wij vroegen naar
daden, u antwoordt met kennis." zei de profeet v.z.m.h.: "Weet,
dat weinig/kleine daden die verricht worden met kennis van Allah
voordeel zal brengen, terwijl daden die in onwetendheid verricht
worden geen voordeel zal brengen, al zijn er vele/grote daden."
(Ibn Abdulberr, via Enes) De
waarde van geleerden in de islam In
de bovenstaande vers getuigt Allah over de belangrijkste getuigenis
in het bestaan van alles; kelime tewhid, la ilahe illallah, er is
geen god dan Allah. Zie, hoe Allah met deze belangrijkste getuigenis
de bezitters van kennis in hetzelfde rijtje zet als Zichzelf en de
Engelen. Volgens vele geleerden zijn oprechte bezitters van kennis in
de ogen van Allah waardevoller dan Engelen, aangezien Engelen geen
keuze hebben om wel of geen kennis op te doen en geen moeite hoeven
doen om kennis te bezitten in tegenstelling tot mensen. Deze vers
alleen is al voldoende om de waarde van de geleerde te tonen. "…Zijn degenen die kennis hebben gelijk aan degenen die geen
kennis hebben? " Q. 39:9 De
waarde van iets is naargelang het nut ervan ten bate van het doel.
Een schaar is nuttig wanneer papier geknipt moet worden, maar
nutteloos wanneer een spijker in het hout gespijkerd moet worden. Om
het nut van kennis te bepalen dienen we het doel van kennis te
begrijpen. Het doel van het bestaan van mensen wordt door Allah in
de onderstaande vers duidelijk gemaakt: “En
ik heb de djinn en de mens slechts geschapen om mij te aanbidden.”
(Q. 51:56) Het
einde van deze vers wordt ook wel vertaald als “... om mij te
leren kennen.”, want degenen die Allah werkelijk leren kennen
kunnen niets anders doen dan Hem aanbidden. Degene die onvoldoende
kennis over Allah hebben zullen Hem als gevolg daarvan niet aanbidden
en daarmee hun doel mislopen. Dit betekent dat de mate van kennis
over Allah de mate van taqwa bepaalt en daarmee de nabijheid bij
Allah. Ibn Mübarek verwoordt het als volgt : "
… Het verschil tussen mensen en andere schepsels komt door kennis.
Hetgeen dat mensen onderscheidt van andere schepsels maakt hen
waardiger (c.q. Kemal). Voorzeker, de mens is in talloze
eigenschappen minder dan andere schepsels. Vele dieren zijn
krachtiger, sneller, leniger, sluwer, hebben betere zintuigen,
grotere magen, grotere longen, etc. In dit geval is de mens enkel
geschapen om kennis op te doen (en zodoende Allah te leren kennen).
(Ghazali, Ihya, p. 23) In
de woorden van Hasani Basri: "Als er geen geleerden zouden zijn,
zou er geen verschil zijn tussen mens en dier, want doordat zij
onderwijzen bereiken mensen het niveau van menselijkheid."
(Ghazali, Ihya, p. 37) Kennis
maakt mensen menswaardig en kan hen zelfs zo in rang verhogen dat zij
gevolmachtigden van de profeet v.z.m.h. worden: De
profeet v.z.m.h. zei: "moge Allah de verhevene mijn
gevolmachtigden begenadigen. " Waarop de metgezellen vroegen:
"wie zijn jouw gevolmachtigden?" Waarop hij antwoordde:
"dat zijn degenen die mijn traditie (sunnah) in leven houden en
het aan de dienaren van Allah de verhevene onderwijzen." (Ibn
Abdulberr, in Hasen) De
waarde van kennis Zelfs
de profeet v.z.m.h. streefde iedere dag om meer kennis op te doen om
zo dichter bij Allah te komen, om hem beter te leren kennen. Sterker
nog, de waarde die hij in een dag zag was afhankelijk van de kennis
die het wel of niet opdeed die dag: "Er
is geen goedheid in een dag waarop ik geen nieuwe kennis opdoe
waarmee ik dichter bij Allah kom." (Tebarani Evsat`ta, Ebu Nuaym
via Hilye, Ibn Abdulber via Hz. Aise) De
profeet v.z.m.h. staat bekend om zijn nachtenlange gebeden. Hij stond
zo lang in het gebed dat zijn voeten opzwollen. Er zijn zelfs
overleveringen bekend waarbij metgezellen zich in deze lange
(vrijwillige) nachtgebeden voegden en dat zij na vele uren moesten
pauzeren om fysiek bij te komen. Realiseer de waarde die de profeet
v.z.m.h. hechtte aan kennis: "Voor
mij is een klein gedeelte van de nacht vrijmaken voor kennis
waardevoller dan de hele nacht doorbrengen in aanbidding." (Ibn.
Abbas) Er
is overgeleverd dat Hz. Ali r.a. In een gesprek met Kümeyl zei: "O,
Kumeyl, kennis is waardevoller dan bezittingen, want jij moet de
bezittingen beschermen, terwijl kennis jou beschermd... bezittingen
verminderen wanneer je het uitgeeft/verbruikt, terwijl kennis wordt
vergroot terwijl het verspreid/gebruikt wordt." (Ghazali,
Ihya, p. 22) Wereldse
bezittingen zijn zo minderwaardig dat wij het moeten beschermen,
zodat het niet wordt gestolen, beschadigd, of verminderd. In het
geval van kennis proberen we dit zo veel mogelijk te delen, waarbij
er nieuwe perspectieven en nieuwe informatie wordt opgedaan waardoor
er nieuwe kennis ontstaat. Daarnaast zal kennis de bezitter
beschermen tegen ziektes, ongelukken en andere soorten tegenvallers. Hasan-i
Basri: "Wanneer de inkt van de geleerden gewogen wordt met het
bloed van de martelaren zal de inkt zwaarder wegen." (Ghazali,
Ihya, p. 24) "…
Onze Heer, geef ons in de wereld wat goed is en het Hiernamaals wat
goed is..." (Q.
2:201) Hasan-i
Basri vertelt in zijn uitleg van de bovenstaande vers: "Het
goede in de wereld betekent kennis en aanbidding en het goede in het
Hiernamaals is het Paradijs." Kennis
verhoogt de status van mensen, zowel in de ogen van anderen als in de
ogen van Allah. De bezitters van kennis onderwijzen anderen en
bekleden een voorbeeldfunctie in de maatschappij, als onderwijzer of
adviseur. Financiële rijkdom, politieke macht, fysieke kracht is
onderdanig aan mensen met kennis. Ebû`l Esved verwoordt het als
volgt: "Er kan niets waardevollers zijn dan kennis, want sultans
regeren over mensen, de geleerden zijn hun raadgevers."(Ghazali, Ihya, p. 22) Sâlim
b. Cad: "Ik was slechts een slaaf toen iemand mij voor
driehonderd dirhem vrijkocht. Ik zocht naar werk en koos om te
studeren. Niet veel later wees ik het bezoek van een sultan af."(Ghazali, Ihya, p. 25) Niemand
wordt geboren als geleerde. Het vergt veel tijd en moeite, maar
vrijwel iedereen kan een geleerde worden, hetzij van zijn familie,
vrienden, buurt, stad, land, etc. Een verstandige moslim doet
zichzelf goed als hij zich bij een van de onderstaande groepen voegt: De
profeet Muhammed v.z.m.h. heeft gezegd: “Kennis is een schat en
vragen stellen de sleutel. Vraag en leer. Bij het stellen van vragen
zullen vier personen beloond worden; degene die vraagt, degene die
antwoordt, degene die luistert en degenen die hun liefhebben.” (Ebû
Nuaym, via Ali) Kennis
opdoen is zo waardevol in de islam dat alle andere vormen van
aanbidding bijna in het niets vallen: De
profeet v.z.m.h. heeft gezegd dat: "Het bijwonen van een
kennisbijeenkomst waardevoller is dan duizend raka`s salaat, duizend
zieken bezoeken, duizend keer meelopen met een begrafenisstoet."
Hierop vroegen de metgezellen: "O Boodschapper van Allah, is
het waardevoller dan het lezen van de Quran?" Waarop de profeet
v.z.m.h. antwoordde: "De Quran wordt waardevol door kennis.
Zonder begrip zal het geen nut hebben. (Ibn Cevzi, in Mevzuât, via
Hz. Ömer) De
profeet v.z.m.h. heeft gezegd dat: "Het mooiste cadeau is een
wijs woord (spreuk, gezegde) goed begrijpen en het doorvertellen aan
de broeder in islam. Tegelijkertijd staat deze daad gelijk aan een
jaar aanbidding." (Taberânî, via Abbâs.) De
profeet v.z.m.h. heeft gezegd dat: "Er is niemand nuttiger dan
iemand die een betrouwbare hadith vertelt aan zijn broeder in islam."
(Ibn Abdulberr, via Muhammed b. el-Mukendir.) De
profeet v.z.m.h. heeft gezegd dat: "Een moslim die een goed
woord (gezegde, spreuk) leert en het onderwijst aan andere en het
praktiseert, heeft een daad verricht waardevoller dan een jaar lang
aanbidding." (Ibn Mubarak, via Zeyd b. Eslem.) Op
een dag zag de profeet v.z.m.h. een groep die zich bezighield met
smeekbedes en een groep die zich bezighield met onderwijzen en zei
aangaande de groep die zich bezighield met smeekbedes: "Zij
vragen van Allah. Als Allah het wilt zal Hij het hen geven."
Aangaande degenen die zich bezighielden met kennis zei de profeet
v.z.m.h.: "Maar, zij onderwijzen. Ik ben als een muallim
(onderwijzer) gestuurd." Waarop hij bij hen ging zitten. (Ibn
Mace, via Abdullah b. Ömer.) In
de onderstaande hadith legt de profeet v.z.m.h. op een prachtige
manier het effect van kennis en wijsheid op mensen uit. Sommige
mensen zullen kennis begrijpen en het in de praktijk brengen, anderen
begrijpen de kennis niet, maar vertellen het door zodat anderen hun
voordeel ermee doen, andere mensen begrijpen het niet en vertellen
het ook niet door, waardoor het voordeel van kennis verdwijnt: “De
kennis en wijsheid die Allah de verhevene met mij heeft gestuurd is
als regen; een deel van de aarde zal het opnemen en veel onkruid en
gewas voortbrengen. Een deel van de aarde die hard en onvruchtbaar is
zal het water niet opnemen, waarop het water op de oppervlakte
blijft; mensen kunnen voordeel doen door het water te drinken, te
sproeien en bij het aanplanten. Een deel is glad en glibberig en zal
het regenwater opnemen noch op de oppervlakte houden, het zal
wegglijden; niets zal groeien en niets zal er voordeel van hebben.”
(Buhari en Muslim, via Ebu Musa.) Het
effect van kennis is zo groot dat de beloning voor de gestorvene
blijft groeien. Voorbeelden hiervan zijn: het nalaten en schrijven
van boeken of leerlingen die goede daden verrichten doordat hij hen
heeft onderwezen: “Als
de zoon van Adam sterft zal zijn dadenboek sluiten, behalve vanwege
drie redenen: een daarvan is kennis waarvan geprofiteerd wordt.”
(Muslim, via Ebu Hureyre) Wanneer
kennis verdwijnt In
de eerder genoemde vers uit de Quran (Q. 9:122) adviseert Allah de
gelovigen om de geleerden niet naar het slagveld te sturen, zodat het
volk de kennis niet kwijtraakt. Zoals we weten is het leven van de
profeet v.z.m.h. een uitleg van de Quran. Hij benadrukt het verlies
van geleerden dan ook met de volgende woorden: "De
dood van een stam is minder erg dan de dood van een geleerde."
(Buhari en Muslim via Ebu Hureyre) De
profeet v.z.m.h. voorspelde het verlies van kennis. De metgezellen
die de profeet in levende lijve hadden gezien verspreidde over de
aarde om de boodschap van de islam te verkondigen, sommige
metgezellen stierven door ouderdom en ziekte, weer anderen stierven
op het slagveld. De kennis verdween samen met de metgezellen. De
kinderen (Tabi`in) en kleinkinderen (Tebe-i Tabi`in) van de
metgezellen (Sahabe) die getuige waren van deze gebeurtenis stichtten
op verschillende plaatsen hun leerscholen om zo veel mogelijk kennis
te verzamelen. Tegenwoordig zijn we getuigen van vele dwalende
groeperingen die de nadruk leggen op aanbidding, terwijl zij handelen
met onjuiste en onvoldoende kennis. De profeet v.z.m.h. vertelde de
metgezellen: "Jullie
leven in een tijd van veel geleerden, weinig sprekers, weinig
vragenstellers en veel mensen die kunnen antwoorden. In deze situatie
zijn daden beter dan kennis. Er komt een tijd waarin het aantal
geleerden afneemt, gepraat toeneemt, het aantal vragen toeneemt en
het aantal die kunnen antwoorden afneemt. In deze situatie is kennis
beter dan goede daden." (Teberani) Feth-i
Mûsilî: "Net zoals een zieke ter dood is veroordeeld doordat
hij is afgesloten van eten en drinken, zo is een hart ter door
veroordeeld dat is afgesloten van kennis en wijsheid. "Imam
ghazali: "Zoals eten en drinken voeding is voor het lichaam is
kennis en wijsheid voeding voor het hart. Het hart kan niet zonder
kennis en wijsheid leven. Echter, net zoals het lichaam geen pijn
voelt door extreem veel angst, zo verliest het hart het gevoel door
extreme liefde voor het wereldse leven." (Ghazali, Ihya, p. 24)
Ibn
Mes`ud: "Lees, voordat kennis verdwijnt; kennis verdwijnt door
het overlijden van geleerden. Ik zweer bij Allah dat degenen die
omwille van Allah werkelijk martelaar zijn geworden, terug naar de
aarde willen komen om geleerde te zijn, nadat zij de rang van
geleerden bij Allah hebben gezien. Niemand is als geleerde geboren.
Kennis wordt opgedaan door te werken, te studeren." (Ghazali,
Ihya, p. 24)
2. Het geloof in Zijn engelen.
3. Het geloof in Zijn Geschriften.
4. Het geloof in Zijn Boodschappers.
5. Het geloof in het hiernamaals.
6. Het geloof in het lot.
Tijdens het leven van de profeet Muhammed v.z.m.h. was er slechts één leerschool, die van de profeet. Deze leerschool werd vanaf het begin tot aan het einde van de profeetschap gevormd, waarbij de Verzen van Allah en de uitspraken van de profeet v.z.m.h. mensen onderwezen in de religie.
Wat is een leerschool?
De leerschool bestaat uit informatie betreffende aqiedah (geloofsleer); het geloven in Allah, de engelen, de Boeken, de profeten en het hiernamaals. Daarnaast bestaat de leerschool uit informatie betreffende akhlaaq (morele wetenschap); het hart en ziel, morele principes en gedragsregels. Tevens omschrijft de leerschool het aanbevolen, verboden en geadviseerde die zijn verwerkt in de wet.
"“Vervolgens plaatsten Wij jou (O Muhammed) op een sharie`ah (juridische weg, regels betreffende haram en halal) (zoals de weg die Wij bevolen voor Onze boodschappers vóór jou). Volg deze dan en volg niet de begeerten van degenen die niet weten.” Quran 45:18
Nieuwe zaken waarbij normaal gesproken de profeet v.z.m.h. over adviseerde was deze taak nu overgenomen door de khaliefen. Zij raadpleegden eerst de Quran, dan de traditie van de profeet v.z.m.h.. Als zij het antwoord nog niet hadden gevonden organiseerden zij een bijeenkomst met de meest vooraanstaande metgezellen van de profeet v.z.m.h. om tot een unanieme overeenstemming te komen aangaande deze nieuwe zaken. Bij geen unanieme overeenstemming werd de mening van de meerderheid gekozen. Pas wanneer er uit deze bijeenkomsten geen significante meerderheid ontstond, deed de khalief zelf een uitspraak.
Na het overlijden de vierde khalief Ali ibn Abi Talib ontstond er onrust waardoor de geleerden uit elkaar gingen om conflicten en verwarring te vermijden. Er ontstonden meerdere leerscholen, waarbij enkele sultans deze leerscholen probeerden te gebruiken in politieke context.
Vele leerscholen waaronder de vier grootste van vandaag sluiten elkaar niet uit. Zij zeggen dat de meningsverschillen over de details het resultaat is van de Barmhartigheid van Allah. Zij wensten daarom niet dat hun leerschool de standaard werd voor een imperium waardoor de Barmhartigheid van Allah hierdoor niet gerespecteerd zou worden. Daarnaast hebben vele leerschool imaams bij elkaar gestudeerd en werden meningsverschillen tussen leerschool imaams en hun studenten gerespecteerd.
"Allah getuigt dat er geen god is dan Hij en (ook) de Engelen
en de bezitters van kennis, standvastig in de gerechtigheid. Er is
geen god dan Hij, de Almachtige, de Alwijze. " Q. 3:18
In de ogen van velen is het opofferen van het eigen leven de
grootst mogelijke daad. In de onderstaande citaat maakt Hasan-i Basri
duidelijk dat geleerden boven martelaren staan, omdat het
martelaarschap is onderwezen door de geleerden. Zonder geleerden,
zouden er geen martelaren zijn.
Islambronnen
Bronnen
Contact